Koniec trudnego roku 2020 i miesiąc grudzień to w większości ośrodków sportowych czas podsumowań i sprawozdań z pracy związanej z całoroczną obsługą i funkcjonowaniem obiektów sportowych. Czas, kiedy określane są kolejne zadania i plany, które w dużej mierze uzależnione są sytuacją finansową poszczególnych jednostek. Na wydatki poszczególnych ośrodków sportowych składają się m.in. wydatki związane z obsługą obiektów i budynków sportowych, obsługą i serwisowaniem maszyn i urządzeń oraz koszty związane z kosztami pracy. W jaki sposób możemy zoptymalizować niektóre z tych kosztów?

Jedną z części składowych kosztów na ośrodkach sportowych są koszty związane z obsługą boisk z naturalną nawierzchnią trawiastą. Wielkość kosztów ponoszonych każdego roku na właściwe utrzymanie murawy jest uzależniony od wielkości wydatków i właściwego przygotowania planu już w momencie budowy lub modernizacji danego boiska lub stadionu. „Systematyczna kontrola i sprawdzanie parametrów użytych materiałów do budowy lub regeneracji boiska ma kluczowe znaczenie na stan murawy w przyszłości oraz wpływa na funkcjonalność całego boiska. Użyte materiały wpływają także na roczne koszty związane z bieżącym utrzymaniem murawy” – mówi Piotr Dawidziuk – właściciel firmy zajmującej się pielęgnacją muraw sportowych na terenie województwa podlaskiego i mazowieckiego. Materiały o niższej jakości i niższych parametrach podwyższają w przyszłości koszty związane z planowaniem zabiegów agrotechnicznych oraz mogą mieć wpływ na koszty związane z serwisowaniem i utrzymywaniem maszyn przeznaczonych do pielęgnacji murawy.”
Najczęstszymi błędami są: niewłaściwie dobrany piasek, niespełniający wymagań stawianych przy budowie boisk sportowych, zbyt niska i nierówna warstwa materii organicznej lub zbyt mocne zagęszczenie podłoża, które wpływa na wielkość i częstotliwość wykonywanie poszczególnych zabiegów agrotechnicznych i tym samym na koszt zakupu lub wynajmu poszczególnych maszyn. „Jednym z najważniejszych zabiegów agrotechnicznych na boiskach sportowych jest zabieg aeracji, który wykonujemy maszynami zwanymi aeratorami. Źle wykonana warstwa podbudowy boiska wpływa na szybsze zużycie elementów roboczych aeratora i wpływa na koszty jego serwisowania – tłumaczy Piotr Mazur z firmy Bętkowski Service.

W niektórych przypadkach wykonanie aeracji aktywnej jest wręcz niemożliwe. W przypadku, kiedy nie możemy wykonać aeracji aktywnej pozostaje nam aeracja pasywna połączona z zastosowaniem środków wspomagających rozwój naturalnego życia biologicznego gleby, która pozwoli nam na utrzymanie zdrowej i mocnej murawy sportowej – dodaje Sebastian Sadź Greenkeeper Expert z Emeralld Polska. Dlatego co raz częściej ośrodki sportowe zlecają wykonanie profesjonalnego audytu połączonego z bieżącą kontrolą wykonania planu budowy lub modernizacji płyty boiska. „Tylko w tym sezonie wykonaliśmy kilkanaście audytów połączonych ze stałą kontrolą użytych materiałów. Dodatkowo na podstawie analizy próbek glebowych przygotowujemy kompleksowy program nawozowy połączony ze szkoleniem teoretycznym i praktycznym. Doświadczony i wykształcony groundsemnn ma ogromnie znaczenie jak będzie przygotowana murawa w sezonie” – mówi Robert Łoza z Emeralld Polska.

Dodatkowo stosowanie produktów z szerokiej oferty Emeralld dedykowanej na obiektach sportowe jest gwarancją utrzymania zdrowej i mocnej murawy na każdym typie boiska – dodaje Robert Łoza.
Obecnie firma Emeralld Polska współpracuje z wieloma firmami usługowymi na terenie całego kraju. Aktywnie uczestniczyliśmy w przygotowaniu murawy głównej oraz boisk treningowych podczas rozgrywek Mistrzostw Europy U-21. W 2019 roku uczestniczyliśmy także w przygotowaniu muraw do rozgrywek Mistrzostw Świata U-20 na stadionach w Lublinie i Bielsku-Białej. Oferta firmy obejmuje m.in: audyt obecnego stanu murawy z opracowaniem zaleceń i możliwości dla danego typu boiska, opracowanie precyzyjnego planu nawozowego, profesjonalne mieszanki traw, farby i urządzenia do malowania linii, urządzenia do badania gleby, narzędzia dla groundsmenów oraz szkolenia.
„Wymiana doświadczeń pomiędzy managerami i groundsmenami z rożnych obiektów sportowych i stosowanie profesjonalnych rozwiązań jest gwarancją sukcesu zdrowej i mocnej murawy sportowej. Nasza oferta obejmuje nie tylko sprzedaż produktu, ale także całoroczne wsparcie i doradztwo połączone ze szkoleniem praktycznym, podczas którego omawiane są aktualne problemy i wyzwania z którymi spotykają się groundsemeni na swoich obiektach sportowych – dodaje Robert. Zachęcamy ośrodki sportu oraz firmy usługowe do współpracy i przetestowania produktów marki Emeralld.

